Dieta niskocholesterolowa – co jeść i czego unikać?

Dieta niskocholesterolowa polega na obniżeniu poziomu „złego” cholesterolu i podniesieniu „dobrego”. Należy ograniczyć niektóre potrawy kosztem innych mniej kalorycznych, co pozwoli nam nie tylko stracić zbędne kilogramy, ale także wpłynąć pozytywnie na pracę naszego serca.

Należy unikać:

  • Mięs zawierających cholesterol: tłuste mięsa, boczek, parówki, kiełbasa salami i inne wędliny, wątróbka, podroby, konserwy mięsne, tłuszcz i skóra z drobiu
  • Potraw smażonych na maśle, smalcu, słoninie, oleju słonecznikowym, sojowym, czy kukurydzianym oraz na margarynach twardych (służących do smażenia)
  • Hamburgerów, frytek czy chipsów, gdyż zawierają one tłuszcze w formie trans, które również powodują wzrost cholesterolu LDL we krwi
  • Jajek. Jedno na tydzień zupełnie wystarcza, wliczając jajka stosowane do przygotowania posiłków.
  • Pełnotłustego mleka i jego przetworów, np. śmietany, serów żółtych i topionych, lodów
  • Słodyczy, wyrobów cukierniczych, ciast, ciastek, lodów i deserów, i wszystkich posiłków, w których cukier łączy się z masłem, śmietaną, mlekiem, margaryną czy jajkami.

warzywa w diecie

Należy jeść:

  • Chude mięso (np. kurczaki) i chudą wędlinę (np. polędwicę). Niektóre ryby np. łosoś, tuńczyk, makrela zawierają omega 3 – kwasy tłuszczowe.
  • Do smażenia lepsze są oleje oliwkowe i rzepakowe
  • Masło, margarynę miękką (do smarowania pieczywa), w małej ilości
  • Niskotłuszczowe mleko, jogurty, chudy biały ser
  • Warzywa i owoce są dobrym źródłem witamin E, C i betakarotenu
  • Zboża. Warzywa, owoce i zboża zawierają błonnik, który powoduje obniżenie ilości cholesterolu w organizmie.
  • Błonnik (w płatkach owsianych, ryżu, kaszy, otrębach)
  • Niewielkie ilości orzechów, nasion strączkowych np. słonecznika lub dyni
  • Czerwone wino w niewielkich ilościach